Strava is een website en mobiele app voor het bijhouden van je sportieve activiteit. Toen Strava in 2009 begon, was de app vooral gericht op fanatieke fietsers die meer dan 50 keer per jaar fietsten: ergens tussen de amateurs en de geharde profs. De oprichters van Strava, Michael Horvath en Mark Gainey, herkende een emotionele kracht uit de tijd dat ze lid waren van een  studenten roeivereniging:

“Eerst concurreer je met je teamgenoten om in de beste boot terecht te komen. Vervolgens probeer je samen met hen een ander team te verslaan. Die kameraadschap, vriendschappelijke wedstrijd, versnelt je prestaties. Je motivatie wordt zoveel sterker omdat je een wedstrijd speelt met je vrienden. Strava is echt vanuit dit motiverende gevoel ontstaan.”

Horvath en Gainey besefte dat een gevoel van voldoening en vriendschap ontbraken bij fietsers die alleen trainden. Fietsers die om zes uur in de ochtend opstonden om na maanden van trainen een schijnbaar onmogelijke route te klimmen, wilde het gevoel hebben dat ze tegen anderen of zichzelf racete om hun prestaties te verbeteren.

Strava ontwierp sociale motivatie voor atleten. Met andere woorden, Strava’s emotionele kwaliteit is de motivatie om beter te presteren door een vriendschappelijke wedstrijd binnen een groep te creëren.

Vervolgens paste Strava deze emotionele laag toe op formele en informele fietsgroepen, teams en clubs. Ze gebruikte lokale ambassadeurs die gemotiveerd waren om het woord te verspreiden. Speciaalzaken, clubs en fanatieke fietsers kregen korting en er werd reclame gemaakt via fietsblogs en gesponsorde evenementen.

De eerste gebruikers van Strava waren doorslaggevend. Hun betrokkenheid stond borg voor de authenticiteit van Strava en andere fanatieke fietsers, die dit vervolgens overdroegen aan de grote menigte. Deze eerste kerngroep verspreidde niet alleen het woord maar genereerde ook een hoge kwaliteit en hield deze actief.

Dankzij de emotionele waarde onderscheidde Strava zich van andere GPS spelers als Garmin en Nike. Daarnaast herkende Strava als eerste de behoefte van gebruikers om met GPS gegevens hun prestaties inzichtelijk te maken. Gebruikers willen hun prestaties bijhouden en vergelijken, nieuwe routes en groepen in de Strava-gemeenschap ontdekken. Zoals een lid stelt: “De mogelijkheid om mezelf uit te dagen tegen andere gebruikers die een bepaalde route of klim hebben gedaan is geweldig. Ik heb een hele nieuwe manier van motivatie gevonden.”

Wat helpt jou om te blijven sporten? Deel het in de comments hieronder of laat het met weten via maaike@vitalogisch.nl